همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها وایدهها» آغاز به کار کرد ارسال شده در تاریخ :1400/08/04 با رونمایی از پوستر و سایت اختصاصی؛ همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها وایدهها» آغاز به کار کرد پژوهشگران و استادان علم اطلاعات و دانششناسی در مراسم افتتاحیه همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها وایدهها» با تشریح اهداف و ابعاد مختلف این همایش، از تمام پژوهشگران و فعالان حوزه کتابخانههای عمومی برای مشارکت در این حرکت دعوت کردند. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، مراسم افتتاحیه همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها وایدهها» سهشنبه ۴ آبانماه به همت انجمن علمی ارتقای کتابخانههای عمومی و مشارکت نهاد کتابخانههای عمومی کشور و با حضور اعضای کمیته علمی همایش، برگزار شد. در ابتدای این مراسم منصور کوهی رستمی، رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانههای عمومی ایران ضمن تشکر از همراهی نهاد کتابخانههای عمومی کشور در فعالیت دور جدید مدیریت این انجمن گفت: نهاد در دوره جدید فعالیت انجمن ارتقای کتابخانههای عمومی ایران همکاریهای خوب و صادقانهای داشته و ما نیز در دور جدید فعالیتها در حال برنامهریزی برای ارائه خدمات و برنامههای متنوع آموزشی و پژوهشی هستیم. وی افزود: شروع برنامههای ما با وبینارهای فراملی آغاز شد و در حوزه آموزش نیز اولین وبینار را در حوزه سواد سلامت برگزار کردیم که با استقبال خوب کتابداران و کاربران کتابخانههای عمومی همراه شد. همچنین با انتشار فراخوانی ۶ کارگروه انجمن را فعال کردیم که ۵۰ نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی نیز در این زمینه اعلام همکاری و آمادگی کردند وامیدواریم با این شبکه ایجاد شده فعالیتهای متنوعی را ارائه کنیم. نقش طراحی خدمات در بقای کتابخانههای عمومی کوهی رستمی در ادامه درباره برپایی «همایش بینالمللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها» گفت: موضوع محوری در این همایش، نقش خدمات در استمرار حیات و بقای کتابخانههای عمومی است. بسیاری از ما این روزها جملات مختلفی با این مضمون شنیدهایم که «امروز کتابخانهها به دلیل رشد و شکوفایی ابزارها و فناوریهای اطلاعاتی منسوخ شده اند». این جمله و جملاتی از این دست از بسیاری جهات نادرست هستند. به دلیل اینکه این افراد، کتابخانهها را صرفا به وسیله منابع و دارایی های فیزیکی آن مانند منابع چاپی و کتابها و مجلات تعریف میکنند. رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانههای عمومی ایران افزود: ما به استناد بسیاری از فعالیتها و خدماتی که کتابخانههای عمومی امروزه ارائه میدهند، نگاهی که کتابخانه عمومی را در جامعه در حال انزوا میبیند، رد میکنیم. اگر بخواهیم از منظر تاریخی به کتابخانههای عمومی نگاه کنیم، متوجه میشویم که از زمان پیدایش کتابخانهها، تغییرات بسیاری در دنیا رخ داده که میتوان فهرست بلند و بالایی از این تغییرات را ارائه کرد و کتابخانهها توانستهاند همگام با این تحولات به حیات خود ادامه دهند. عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: یکی از این تغییرات، تغییر از «ارتباطات مجموعهمحور» به سمت «ارتباطات انسانمحور» در کتابخانههای عمومی بوده است. همچنین تغییر از «کتابدار متخصص حرفهای» به کتابدار به عنوان «راهنما و مشاور خوانندگان» از دیگر تحولات این حوزه بوده است و در نهایت در سطح اجتماعی تغییری که اتفاق افتاده، «مشارکت و اعتمادسازی» به جای «کنترل اجتماعی» بوده است. هویت سیال کتابخانههای عمومی رستمی تصریح کرد: از مجموع چنین رخدادهایی که در کنار هم قرار میدهیم متوجه میشویم که تعاملات شخصی در کتابخانههای عمومی نقشی اساسی دارند و گفتگوی رودررو و ارتباط و تعامل، انسانیترین کاری است که کتابخانههای عمومی امروز در حال انجام آن هستند. البته در این حین با سوالاتی مواجه خواهیم شد، از جمله این که «با توجه به رقبای زیادی که در حوزه کتابخانههای عمومی وجود دارد، کارکردهای اصلی کتابخانههای عمومی کدامند؟ چگونه کتابخانههای عمومی میتوانند خودشان را با رقبای زیادی که وجود دارند متمایز کنند؟ کتابخانههای عمومی در جامعه چه جایگاهی دارند و مدلهای جدید این کتابخانهها در جامعه چه کاربرد و چه کارکردی دارند و چه خدمات مدرنی را میتوانند نسبت به این جامعه جدید ارائه دهند؟» رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانههای عمومی ایران در پاسخ به این سوالات گفت: از منظرهای مختلف میتوان به این پرسشها پاسخ داد، اما قصد دارم از منظر «هویت حرفهای» به این سوالات پاسخ بدهم تا به اهداف و مبنای نظری در این همایش برسیم. هویت حرفهای نوع خاصی از هویت است که عمدتاً بر اساس احساس فرد نسبت به خود، نسبت به شغل و زندگی حرفهای خود دارد. ممکن است در بررسی متون مختلف کتابداری هیچ تعریف پذیرفته شدهای از هویت کتابداری یا هویت کتابخانههای عمومی وجود نداشته باشد، اما به طور کلی این مبحث نقطه ثقل تمام متونی است که خدمات را به عنوان ارزش و هدف کتابداری توصیف میکنند. وی درباره هویت حرفهای توضیح داد: یکی از ویژگیهای بارز هویت حرفهای این است که این هویتها، هویتهای سیال هستند و در طول زندگی حرفهای کاملاً تغییر میکنند. یعنی هویت حرفهای چه در سطح فردی و چه در سطح اجتماعی دچار تغییر و تحول میشوند به همین دلیل، هویت در کتابخانههای عمومی هم از این قاعده پیروی میکنند و متناسب با تغییراتی که در یک جامعه و در سطح اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات اتفاق میافتد، هویت کتابخانه نیز تغییر میکند. رستمی به هویتهای امروز کتابخانههای عمومی برای توسعه و طراحی خدمات نوین اشاره کرد و گفت: یکی از عناصر هویتی در دنیای امروز بحث «اجتماع سازی» است و امروز کتابخانههای عمومی را به عنوان نهادهای اجتماعی ساز در نظر میگیرند تا بتوانند نهادهای جدید را ایجاد کنند. همچنین در حوزه فرهنگ، هنر و سرگرمی نیز کتابخانههای عمومی را نهادی میدانند که در خلق تقویت و حفظ این فعالیتها نقش مهمی دارند. همچنین ایجاد دسترسی عادلانه به منابع اطلاعاتی و دانشی و بحث آموزش و ارتقاء یادگیری از دیگر عناصر هویتهای امروز هستند که باید بر این اساس در کتابخانههای عمومی، خدمات جدیدی را طراحی کنیم. رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانههای عمومی ایران در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که برگزاری این همایش با همراهی همه کتابداران چه در ارسال آثار و مقالات خود و چه در برنامههایی که در کنار این همایش برگزار خواهد شد، فعالیتی اثربخش و آغازگر تحولی در حوزه خدمات در کتابخانههای عمومی باشد. فرصتی برای اشتراک گذاری تجارب و ایدههای نوین ادامه این مراسم با سخنان لیلی سیفی، دبیر علمی همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها» و دانشیار دانشگاه بیرجند اختصاص داشت که وی ضمن تقدیر از همراهی نهاد کتابخانههای عمومی کشور در برگزاری این همایش، گفت: هدف اصلی از برگزاری همایش حاضر، فراهم کردن بستری مناسب برای تبادل افکار و اشتراک گذاری تجارب و ایده های نوین است. این همایش فرصت ارزشمندی را برای حرفهمندان، کتابداران و پژوهشگران ارائه میدهد تا جدیدترین نوآوریها، روندها، نگرانیها و چالشهای عملی موجود در زمینه خدمات و توسعه کتابخانههای عمومی را مطرح کنند و و راهکارهایی که در این همایش مطرح خواهد شد را مورد بحث و گفتگو قرار دهند. وی درباره دایره مخاطبان این همایش گفت: پژوهشگران حوزههای مختلف به ویژه رشته علم اطلاعات و دانششناسی، حوزههایی مثل روانشناسی، جامعهشناسی و بازاریابی میتوانند از نتایج این پژوهش بهرهمند شوند. همچنین اساتید و دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانششناسی، کتابداران حوزه کتابخانههای عمومی، مدیران شاغل در کتابخانههای عمومی نیز از دیگر بهرهمندان نتایج این همایش خواهند بود. سیفی همچنین درباره ترکیب کمیته علمی این همایش توضیح داد: انتخاب ترکیب کمیته علمی بر اساس دامنه تخصص متخصصینی بوده که در حوزه کتابخانههای عمومی صاحبنظر بودهاند؛ چه در سطح ملی و چه در سطح بینالمللی. امیدواریم با وجود این عزیزان، همایش بسیار پربار و آبرومندانهای را در سطح بینالمللی داشته باشیم. ما پس از برگزاری جلسات متعدد، ۲ بخش «طراحی خدمات برای کتابخانههای عمومی» و «توسعه خدمات برای کتابخانه های عمومی» را برای این همایش در نظر گرفتیم. موضوعات محوری برای ارائه مقاله در همایش دبیر علمی همایش درباره موضوعات محوری در این ۲ بخش توضیح داد: در قسمت طراحی خدمات برای کتابخانههای عمومی، محورهایی با عنوان «آموزش طراحی خدمات»، «جنبههای حقوقی و مدیریتی خدمات»، «خدمات ویژه گروههای خاص»، «طراحی خدمات فرانهادی» و «نوآوری در طراحی خدمات اجتماعی» را در نظر گرفتیم و در بخش توسعه خدمات برای کتابخانههای عمومی نیز موضوعاتی چون «تبلیغات و بازیابی برای خدمات»، «جایگاه و کارکرد ارزشهای اخلاقی در ارائه خدمات»، «حاکمیتها و سیاستگذاری خدمات»، «کتابداران و توسعه خدمات»، «توسعه خدمات با بهرهگیری از فناوریهای نوین» و «نقش و جایگاه فعالیتهای داوطلبانه در توسعه خدمات» را در نظر گرفتیم. وی افزود: علاقهمندان و پژوهشگران عزیز میتوانند در محورهای ذکر شده، مقالات و تجارب خود را از طریق وبسایت طراحی شده به همایش ارسال کنند و طبق مذاکرات و توافقات انجام شده مقرر شد که از بین مقالات ارسالی، برگزیده مقالههای برتر فارسی در فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی و مقالههای برتر انگلیسی در مجله بینالمللی علوم و مدیریت اطلاعات چاپ شود. سیفی درباره بخش جنبی این همایش نیز گفت: یک بخشی جانبی را برای این همایش در نظر گرفتیم که شامل دو قسمت است؛ قسمت اول مسابقهای تحت عنوان «جایزه خدمات برونکتابخانهای» است که ویژه کتابداران کتابخانههای عمومی طراحی شده و به آثاری تعلق میگیرد که در حوزه خدمات برونکتابخانهای ارسال خواهد شد و به سه نفر از کتابداران برگزیده، جوایز قابلتوجهی اهدا خواهد شد. همچنین در این بخش برای پنج برگزیده در همایش نیز که در قالب سخنرانی به ارائه تجربههای موفق خود خواهند پرداخت، جوایزی در نظر گرفته شده است. قسمت دوم نیز «مسابقه طراحی خدمت» است که ویژه پژوهشگران رشتههای مختلف طراحی شده است. بر این اساس ابتدا یک کارگاه آشنایی با طراحی خدمات کتابخانهای برگزار خواهد شد و پس از یک بازه زمانی مشخص آثاری در زمینه طراحی خدمات نوین برای کتابخانههای عمومی ارسال خواهد شد که به سه نفر برگزیده این بخش، جوایزی اهدا خواهد شد. دبیر علمی همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها» در ادامه سخنان خود از تمامی پژوهشگران و اساتید و دانشجویان کتابداران و مدیران کتابخانهها برای شرکت در این همایش دعوت کرد و گفت: این عزیزان میتوانند با ارسال مقالات، آثار، تجربهها و ایدههای خود در غنیتر شدن این همایش ما را یاری کنند. امیدوار هستم که این رخداد نه تنها به عنوان یک همایش بلکه به عنوان یک نقطه شروع برای توسعه خدمات و فعالیتهای کتابخانههای عمومی دامنهدار و زمینهساز رخدادهای مهم دیگری در این زمینه شود. تشریح روند آمادهسازی و تقویم برگزاری همایش روحالله منوچهری، دبیر اجرایی همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها» در ادامه این مراسم با تقدیر از مجموعه نهاد کتابخانههای عمومی کشور برای حمایت از برگزاری این همایش، به ارائه مطالبی درباره اهمیت برگزاری و تبیین محورهای این همایش پرداخت و گفت: برای برگزاری این همایش جلساتی در انجمن علمی ارتقا برگزار شد و صحبتهایی با مجموعه نهاد کتابخانههای عمومی کشور صورت گرفت و نهایتاً با هماهنگیها و جلسات متعدد و مکرری که عمدتاً به صورت مجازی برگزار شد، توانستیم کلیات این همایش را به تصویب برسانیم. وی افزود: بر این اساس، ارکان همایش مشخص شدند و دبیرکل نهاد به عنوان رئیس همایش و خانم دکتر سیفی به عنوان دبیر علمی و بنده به عنوان دبیر اجرایی انتخاب و معرفی شدیم. در کنار این همایش، دو رویداد نیز طراحی شده که شامل «مسابقه طراحی خدمات» به دبیری دکتر جو مارکز و «جایزه خدمات برونکتابخانهای» به دبیری دکتر فاطمه محمدبیگی است و خوشبختانه برای این مسابقات، جوایز خوب و قابلتوجهی در نظر گرفته شده است. منوچهری با اشاره به تشکیل دبیرخانه اجرایی همایش در اداره کل کتابخانههای عمومی استان فارس گفت: به دلیل اینکه شیراز به عنوان محل برگزاری این همایش انتخاب شده بود، بلافاصله دبیرخانه، کمیتهها و کارگروهها و واحدهای زیرمجموعه کمیته اجرایی را تشکیل دادیم. طراحی پوستر و همچنین راهاندازی وبسایت همایش نیز از اقدامات مهمی بود که به همت همکاران در استان به انجام رسید و برنامهریزی برای راهاندازی کمیتههای مختلفی مثل روابط عمومی، تبلیغات، انتشارات، تدارکات، تشریفات، سمعی بصری و طراحی امور سایت انجام شد. دبیر اجرایی همایش درباره تقویم اجرایی همایش نیز توضیح داد: همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها» از امروز با انتشار فراخوان خود به طور رسمی آغاز به کار کرد. مهلتی که برای دریافت اصل مقالات در نظر گرفته شده تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ است و نتایج داوری مقالات تا 20 اسفند اطلاع رسانی خواهیم کرد. علاقهمندان تا ۱۵ اردیبهشت 1401 برای ثبت نام و شرکت در همایش فرصت دارند. مراسم این همایش نیز 27و۲۸ اردیبهشتماه 1401 در شیراز برگزار خواهد شد که امیدواریم شرایط تا زمان برگزاری همایش به گونهای باشد که بتوانیم به صورت حضوری در خدمت عزیزان باشیم. فرصتی برای یاری تصمیمسازان کتابخانههای عمومی در ادامه این مراسم اعظم صنعت جو، عضو کمیته علمی همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها» با اشاره به برخی تجربیات خود در همکاری با نهاد گفت: یکی از کارهایی که بنده در طول خدمتم انجام دادم همکاری با نهاد در خراسان رضوی در زمینه بهکارگیری افراد برای ارائه خدمت در کتابخانههای عمومی بوده است. که من وظیفه مصاحبه با این افراد را داشتم. وی افزود: برخی از این عزیزان کارهایی را به صورت داوطلبانه با عشق و علاقه انجام میدادند که در واقع موضوع «هویت حرفهای» را به صورت عینی برای ما مطرح میکردند، بدون اینکه به صورت حرفهای وارد این کار شده باشند. همچنین در بحث «اجتماعیسازی» به خوبی دیده میشد که این عزیزان مبحث اجتماعیسازی را اجرا کرده بودند و به توفیقات زیادی نیز در این موضوع رسیده بودند. بحث اجتماعیسازی یکی از مباحثی است که عمدتاً در سه قالب «فضا»، «منابع» و «خدمات» جای میگیرد و آن تلاشهایی که این عزیزان انجام داده بودند و موفق بودند عمدتاً با بیان تجربیات خود در قالب این سه بعد بود. عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به برخی تجربیات در این حوزه گفت: همواره به این موضوع فکر میکردم که چه خوب میشود اگر فضایی توسط نهاد فراهم شود که این ایدهها را اجرایی کند؛ چرا که بسیاری از این ایدهها در روستاها و شهرستانهای مختلف توانسته سایرین را به کتابخوانی دعوت کند. در واقع این همایش میتواند در روند توجه به این ایدهها و تصمیمسازی کتابخانههای عمومی کمک کند و بسیار خرسندم که در این همایش، مسئولین از نهاد کتابخانههای عمومی نیز حضور دارند و در بحث تصمیمگیریهای خود به این موضوع توجه خواهند کرد. این عضو کمیته علمی همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها» در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم با همت تمام کتابداران عزیز، این همایش بتواند آن جایگاهی که کتابخانههای عمومی باید در کشور ما داشته باشد را پیدا کند و با همراهی عزیزان در نهاد کتابخانههای عمومی کشور محقق شود. لزوم توجه به جلب متحدان منطقهای کتابخانهها محمدرضا قانع، عضو هیئت علمی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری از دیگر اعضای کمیته علمی همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها» در ادامه این نشست با تقدیر از تمامی فعالان در حوزههای کتابخانههای عمومی به ویژه افرادی که در حوزه آینده کتابخانههای عمومی فعالیت و پژوهش میکنند گفت: به اعتقاد من این همایش بینالمللی فرصت خوبی برای نگاه به آینده کتابخانههای عمومی است. همه ما از خدمات کتابخانههای عمومی به عنوان یک مرکز مهم در جامعه آگاهی لازم را داریم. اما در چنین نشستها و همایشهایی میتوانیم با دیدگاههای مختلف به خصوص تجربیات بینالمللی در دیگر کشورها نیز آشنا شویم. وی افزود: همه ما اعتقاد داریم که کتابخانههای عمومی در جهت ارائه خدمت به تمام اقشار جامعه فعالیت میکنند و برای ارائه چنین خدماتی ناگزیر از پیدا کردن متحدان در سطح محله و منطقه خود متشکل از سازمانها و نهادهای دولتی و مردمی هستند. در واقع، نگاه فراکتابخانهای در حوزه ارائه خدمات، نیازمند این است که ما متحدانی در منطقه خود داشته باشیم. وقتی با این نگرش به رسالتهای کتابخانههای عمومی نگاه میکنیم، در نتیجه باید یک ادغامی در خدمات ایجاد شود و باید به خدماتی که کتابخانههای عمومی خواهند داشت به صورت جامع نگاه کنیم. قانع در تشریح این موضوع گفت: در زمان حاضر ما نمیتوانیم تمام توجهمان را به بحث «سرگرمی» در کتابخانهها معطوف کنیم که البته این موضوع نیز بخشی از رسالتهای کتابخانههای عمومی است؛ اما با تغییر و تحولاتی که در جامعه ایجاد میشود و شاهد آن هستیم، بدون شک نیازمندیم که خیلی وسیع تر به موضوع ارائه خدمت فکر کنیم و اهداف کتابخانههای عمومی را از چند بعد بررسی کنیم. این عضو کمیته علمی همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها» تصریح کرد: در نتیجه اگر میخواهیم خدماتمان از طریق این کتابخانهها مفید و اثربخش باشد نیازمند به یک تفکر استراتژیک و مدیریت استراتژیک هستیم. با این نوع دیدگاه مدیریتی به خوبی میتوانیم چالشها و چشماندازها را ببینیم و نگاهی به آینده داشته باشیم. بدون شک در این مسیر، بدون چالش نخواهیم بود که برای رفع آن چالشها باید خدمات مناسب را ارائه دهیم و بر این اساس باید از ایدهها و دانش های جدید به خوبی بهره مند شویم. ادامه این مراسم با رونمایی از پوستر و سایت اختصاصی همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها» همراه بود. بازگشت