این رویداد خاتمه یافته است و اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد
همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها
International Conference on Design and Development of Public Library Services; Patterns, Experiences & Ideas

:: مسابقه طراحی خدمت


مسابقه ملی طراحی خدمت برای كتابخانه‌های عمومی ايران                                                  
شدت و همه‌گيری كرونا باعث شد تا با اين واقعيت روبه‌رو شويم كه هر لحظه ممكن است درگير بحرانی غيرقابل پيش‌بينی شويم،‌ بحرانی كه ممكن است نظم و روال هميشگی فرايندها را تغيير دهد. شايد الان بهترين زمان براي آن باشد كه به اين بهانه، مدل‌های خدمت خلاقانه‌ای را برای خدمات كتابخانه‌های عمومی طراحی و بازطراحی كنيم. طراحی خدمات، يك رويكرد مردم‌محور برای درك وضعيت فعلی و ارائه راه‌حل‌هايی برای بهبود آن است. 


مسابقه طراحی خدمت يك مسابقه برای تقدير، تشويق و انگيزه‌بخشی به نسل آينده طراحان است.

شركت در اين مسابقه برای كتابداران، پژوهشگران،‌ دانشجويان و هر كسی كه فكر می‌كند ايده‌ای تازه در سر دارد، آزاد است.

اين مسابقه توسط نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور و انجمن علمی ارتقای كتابخانه‌های عمومی ايران در راستای ماموريت خود كه بهبود ارائه خدمات به
تمام كاربران كتابخانه‌هاست،
برگزار می‌شود.



پيش‌بينی ما اين است كه شركت‌كنندگان در مسابقه اغلب جوانان هستند. كسانی كه مي‌توانند نگاهی نو به فرايندها و خدمات ارائه شده توسط كتابخانه‌های عمومی داشته باشند و با خلاقيت راه حل‌هايی براي بهبود آنها ارائه دهند و يا خدمات جديدی را پيشنهاد دهند.


رويكرد بی‌طرفانه، جسورانه و بدون محدوديت شما منجر به ايده‌های جديد می‌شود،‌ ايده‌هايی كه در نهايت باعث ارائه خدمات باكيفيت در زمان مناسب و شرايط راحت و مقرون به صرفه به همگان است. ما نسل بعدی طراحی را تشويق می‌كنيم تا با توجه به رويكردهای نوين طراحی خدمت در دنيا،  خدمات نوين، موثر، جذاب و كاربردی را برای استفاده كاربران كتابخانه‌های عمومی طراحی كنند.

 

شما با شركت در اين مسابقه

  • روی يك طراحی خدمت با تاثير واقعی كار مي‌كنيد؛
  • روش‌ها و مهارت‌های جديدی می‌آموزيد؛
  • تحت نظارت و مربی‌گري متخصصان طرح خود را اجرايی می‌كنيد؛
  • شانس برنده شدن جايزه نقدی 25 ميليون تومانی را داريد؛
  • می‌توانيد آثار خود را در يك همايش بين‌المللی ارائه دهيد.


تقويم مسابقه

30 دی‌ماه 1400- مهلت آپلود ويدئو در وب‌سايت مسابقه
تا تاريخ 30 دی‌ماه فرصت داريد يك ويدئوی حداكثر 3 دقيقه‌ای ضبط كنيد و آن را در قالب فایل فشرده (zip) با حداکثر حجم 60 مگابایت در وب‌سايت مسابقه بارگزاری كنيد.
در اين فرصت 3 دقيقه‌ای، شما بايد مشكلی را كه باعث جرقه طراحی يا بازطراحی يك خدمت در ذهنتان شده است را شرح دهيد. سپس راه حل خود را در قالب يك خدمت ارائه دهيد.
در اين مرحله ما شما را تشويق می‌كنيم كه يك جستجوی ميدانی در كتابخانه‌های عمومی شهر خود انجام دهيد، با مردم صحبت كنيد،‌ و با آگاهي، چالشی را كه می‌خواهيد انتخاب كنيد.
به علاوه،‌ براي آشنايی بيشتر با خدمات كتابخانه‌های عمومی می‌توانيد به پادكست "خدمات كتابخانه‌های عمومی" در بخش منابع مفيد در انتهای همين مطلب مراجعه كنيد. 

5 بهمن‌ماه 1400- اعلام برگزيدگان مرحله اول/ برگزاری کارگاه آموزشی
در تاريخ 5 بهمن‌ماه از بين ويدئوهای ارسالی، شركت كنندگانی كه مجاز به شركت در كارگاه آموزشی طراحی خدمت هستند انتخاب و اعلام می‌شوند. در این بازه زمانی، شرکت‌کنندگان فرصت دارند در کارگاه‌های آموزشی طراحی خدمت شرکت کنند.
دقت كنيد طراحی‌هايی در اين مرحله انتخاب می‌شوند كه دارای خلاقيت و نوآوری باشند، بر اساس يك نيازسنجی دقيق انتخاب شده باشند و قابل اجرا و مقرون به صرفه باشند.

25 اسفندماه 1400- ثبت پيشنهاده طراحی خدمت در وب‌سايت مسابقه
با توجه به آنچه در کارگاه‌های آموزشی آموخته‌اید تا تاريخ 25 اسفندماه فرصت داريد تا فرم پيشنهاده طراحی خدمت را در وب‌سايت مسابقه تكميل كنيد.
دقت كنيد اين پيشنهاده بايد آنقدر دقيق و با جزئيات نوشته شود كه فرد سوم بتواند آن را اجرايی كند.

25 فروردین‌ماه 1401- اعلام برگزيدگان مرحله دوم
در اين مرحله از بين پيشنهاده‌های دريافتی 10 اثر برگزيده توسط تيم داوری انتخاب و اعلام می‌شود.
توجه به جزئيات، تخمين درست هزينه و طراحی دقيق فرايندهای خدمت از معيارهای ارزيابی در اين مرحله است.

10 اردیبهشت‌ماه تا 10 تیرماه 1401- اجرای عملياتی طرح خدمت با نظارت مربی
در اين مرحله شما اين فرصت را داريد تا خدمت خود را تحت نظارت يك مربی متخصص و حمايت نهاد كتابخانه‌های عمومی در نزديك‌ترين كتابخانه عمومی شهر خود به صورت آزمايشی اجرا كنيد.
اجراي طرح در محيط واقعی به شما اين امكان را می‌دهد تا اشكالات، چالش‌ها و ابهامات طراحی خود را كشف كنيد و طرح خود را با نگاهی عملياتی ارزيابی كنيد.

20 تیرماه 1401- ارسال گزارش نهايی و خروجی طرح خدمت
تا تاريخ 20 تیرماه شما فرصت داريد طراحی خدمت خود را اصلاح و تكميل كنيد و دستاوردها و خروجی‌های به دست آمده از اجرای عملياتی آن را به صورت مكتوب آماده و در وب‌سايت مسابقه بارگزاری كنيد.

10مردادماه 1401- اعلام برگزيدگان نهايی
در این روز، برگزيدگان نهايی مسابقه معرفی و جوايز نقدی به ايشان اعطا می‌شود.


جوايز
اين مسابقه فرصتی براي كتابداران، دانشجويان و پژوهشگران است تا ايده‌های خلاقانه‌ خود را ارائه كنند. علاوه بر جوايز نقدی،‌ برگزيدگان اين شانس را دارند تا ايده‌های خود را تحت نظارت و راهنمايی يك مربی حرفه‌ای و حمايت مالی و معنوی نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور عملياتی كنند و آنها را در يك همايش بين‌المللی ارائه دهند و بدين ترتيب با اعتمادبه‌نفس بيشتر گام‌های موفقيت‌آميز بعدی را در مسير حرفه‌ای خود طی كنند.
  • جايزه نفر اول:  25ميليون تومان به همراه تنديس مسابقه
  • جايزه نفر دوم:  15ميليون تومان به همراه تنديس مسابقه
  • جايزه نفر سوم: 10ميليون تومان به همراه تنديس مسابقه
  • نفرات چهارم تا دهم:  1ميليون تومان به همراه لوح تقدير


ما دنبال چه هستيم؟
علی رغم اهميت موضوع طراحی خدمت در جهان،‌ اين موضوع همچنان در ايران ناديده گرفته شده است. هدف از برگزاری اين مسابقه علاوه بر تاكيد بر جايگاه طراحی خدمت، تشويق علاقه‌مندان رشته‌های مختلف براي حل چالش‌ها و نيازهای كاربران كتابخانه‌های عمومی ايران است. ما به دنبال ایده‌هایی هستیم که هم در حال حاضر و هم در آینده کارساز باشند. راه‌حل‌هایی با محوریت انسان که می‌توانند به صورت کوچک و محلی شروع شوند، اما می‌توان آنها را در محيط‌های بزرگ‌تر اجرا كرد؛‌ ايده‌هايی كه قابليت مقياس‌پذيری و انعطاف داشته باشند.


معيارهای ارزيابی طرح‌ها
  • مردم‌محور: ايده‌های شما مبتنی بر نيازها و عادات مردم است. راه‌حلی كه ارائه می‌دهيد باعث بهبود بهتر خدمات دريافتی مردم می‌شود و روی رفتار آنها تأثير مثبت دارد.
  • مبتنی بر تجربه: ایده شما با ارائه‌ راه حلی جذاب باعث رضايت كاربران كتابخانه‌های عمومی می‌شود و باعث ايجاد يك تجربه كاربری تاثيرگذار،‌ با ارزش، ماندگار و رضايت‌بخش است.
  • جامعه‌محور: طراحی شما خدمات مرتبط با اقليت‌ها مانند اقليت‌های قوميتی و معلولان را بهبود می‌بخشد و آنها را به استفاده بيشتر از خدمات كتابخانه‌های عمومی ترغيب می‌كند.
  • سازگار با فناوری‌های نوين: طراحی خدمت شما با تغييرات احتمالی و فناوری‌های نوين سازگار است.
  • قابليت اجرايی: طراحی شما قابليت اجرا و مقياس‌پذيری دارد.
  • انطباق با كتابخانه‌های عمومی: خدمات طراحی شده‌ شما يا بازطراحی يكی از خدمات جاری و يا طراحی خدمت در راستای ماموريت و رسالت كتابخانه‌های عمومی است.


منابع مفيد


داوران

داوران بخش پيشنهاده:
  • دکتر شیخ شعاعی از انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران
  • دكتر محبوب از نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور
  • دكتر فيض بخش عضو هيئت علمي و استاد دانشكده مديريت و اقتصاد دانشگاه صنعتي شريف

 داور مرحله آخر:
  •  Joe J. Marquez  (جو جی مارکز) کارشناس ارشد علم اطلاعات از دانشگاه واشنگتن و کارشناس ارشد MBA از دانشگاه پرتلند و مؤلف کتاب Library Service Design
 
 
 
 
 


حامیان

شبکه فناوری و نوآوری ایران 
      

 

برای دریافت فایل راهنمای شرکت در مسابقه ملی طراحی خدمت اینجا کلیک نمایید.
 

برای ثبت نام و ارسال آثار اینجا کلیک نمایید.


 

فراخوان همایش










پیام رئیس ایفلا


© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : همایش نگار ( ویرایش 10.0.5.1)