دبیرعلمی همایش بینالمللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها: پیادهسازی نتایج همایش، موجب تحول حیطه خدمات در کتابخانههای عمومی کشور خواهد شد ارسال شده در تاریخ :1401/02/25 دبیرعلمی همایش بینالمللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها، اظهار داشت: اعتقاد راسخ دارم اگر نتایج این رخداد بینالمللی، مستندسازی و در بافت کتابخانههای عمومی ایران، بومیسازی و پیادهسازی شود، شاهد تحول و توسعه در حیطه خدمات کتابخانههای عمومی در ایران خواهیم بود. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، در آستانه برگزاری «همایش بینالمللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها» در روزهای ۲۷ و ۲۸ اردیبهشتماه به میزبانی شیراز، لیلی سیفی، دانشیار دانشگاه بیرجند و دبیرعلمی همایش بینالمللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها در گفتگو با روابطعمومی نهاد به چرایی نیاز به طراحی خدمات در کتابخانههای عمومی، بررسی وضعیت ارائه خدمات در کتابخانههای عمومی ایران و مسیر پیش رو برای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی پرداخت. دبیرعلمی همایش بینالمللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها، با اشاره به تحول در مأموریت کتابخانههای عمومی و اهمیت کارکرد اجتماعی این مراکز گفت: اریک کلینبرگ، جامعهشناس آمریکایی، در کتاب خود با عنوان «کاخهایی برای مردم: چگونه زیرساختهای اجتماعی میتوانند به مبارزه با نابرابری، تضاد و نابودی زندگی مدنی کمک کنند» "Palaces for the People: How Social Infrastructure Can Help Fight Inequalit"، کتابخانههای عمومی را یکی از حیاتیترین اشکال زیرساختهای اجتماعی و راهی قدرتمند برای ارتقای مشارکت اجتماعی و تعامل اجتماعی میداند؛ بنابراین پرواضح است با توجه به تغییر نقش سنتی کتابخانههای عمومی به عنوان مراکزی برای یادگیری مادامالعمر و انجام مأموریت اجتماعی از طریق مشارکت با نهادهای مدنی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه، نیاز مبرم به طراحی و توسعه خدمات در کتابخانههای عمومی مشاهده میشود. وی در خصوص تفاوت وضعیت خدمترسانی در کتابخانههای عمومی ایران در قیاس با کشورهای توسعهیافته، گفت: با توجه به تجارب ارائه شده در وبینارهای همایش بینالمللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی، به نظر میرسد مهمترین تفاوت در ساختار مدیریتی کتابخانههای عمومی است. در کشورهای توسعهیافته، سازمانهای مادر به کتابخانههای عمومی رویکرد حل مسأله دارند و در تلاش هستند تا در حل مسائل و مشکلات محلی به کتابخانههای عمومی کمک کنند. شاید بتوان گفت به نوعی ارائه خدمات کتابخانههای عمومی ایران تحت تأثیر مدیریت متمرکز قرار میگیرد. سیفی ادامه داد: تجربه دیگری که در این وبینارها شاهد بودیم، کتابخانههای عمومی از تمرکز داخلی به یک تمرکز بیرونی روی آوردهاند تا بر مشارکت جامعه تمرکز کنند، جایی که کتابداران، ساختمان کتابخانه خودشان را ترک کردند تا با جامعه ارتباط برقرار کنند، نیازهای جامعه را درک کنند، بیشتر به نیازهای جوامع پاسخ داده و ارزش کتابخانههایشان را افزایش دهند. به نوعی کتابخانههای عمومی عامل تغییر جامعه بوده و در حمایت از سواد و یادگیری مادامالعمر افراد جامعه در بیرون از کتابخانهها مشارکت پررنگتری دارند. دانشیار دانشگاه بیرجند در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی نزدیک شدن سطح ارائه خدمات در کتابخانههای عمومی ایران به استانداردهای جهانی، اظهار داشت: به نظرم تغییر ساختار مدیریتی کتابخانههای عمومی در ایران یکی از مواردی است که باید در راستای رسیدن به استانداردهای بینالمللی مدنظر قرار گیرد. البته در سالهای اخیر، فعالیتهای خوبی در حوزه کتابخانههای عمومی از جمله برگزاری همایش بینالمللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها، انجام شده است. اعتقاد راسخ دارم اگر نتایج این رخداد بینالمللی مستندسازی و در بافت کتابخانههای عمومی ایران بومیسازی و پیادهسازی شود، شاهد تحول و توسعه در حیطه خدمات کتابخانههای عمومی در ایران خواهیم بود. سیفی در پاسخ به چگونگی اجرای ایدههای برتر حاصل از همایش بینالمللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی؛ الگوها، تجربهها و ایدهها» در کتابخانههای عمومی، گفت: از جمله عواملی که در ارائه و پیادهسازی ایدههای نوآورانه لازم است مدنظر قرار گیرد، راهبرد یا خطمشی کتابخانه، منابع مالی، رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی و ارتباطات است. اما نکته دیگری که به نظرم میرسد در راستای ایدهها و برنامههای نوآورانه اشاره کنم، این است که برای اینکه کتابخانهها رشد و نوآوری داشته باشند، باید مردم را در اولویت قرار دهند. در برنامه نوآوری کتابخانههای عمومی آمده است «از اشتباه کردن نترسید، پذیرای ایدههای جدید باشید، با تیمهای چند مهارتی کار کنید، با جوامع مشورت کنید». دبیرعلمی همایش بینالمللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی اظهار داشت: به اعتقاد من، مهمترین دستاورد برگزاری رخدادهای بینالمللی در زمینه کتابخانههای عمومی، ایجاد بستری مشترک برای سیاستگذاران، کتابداران، متخصصان و ارائه دهندگان خدمات اطلاعاتی جهت به اشتراکگذاری تجارب و ایدههای نوآورانه است. به نظر میرسد چنین رخدادهایی به ویژه برای به اشتراک گذاشتن افکار و تبادل نظر در مورد چگونگی ترسیم سفر به جلو برای توسعه و دستیابی به خدمات جدید در کتابخانههای عمومی در ایران مثمرثمر خواهد بود. وی در خاتمه اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری همایش بینالمللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانههای عمومی از تک تک اعضای خانواده بزرگ کتابخانههای عمومی برای مشارکت در این رویداد دعوت میکنم و به عنوان دبیرعلمی این همایش امیدوار هستم ایدهها و تجاربی که از کشورهای توسعهیافته در این رخداد مهم ارائه خواهد شد، چشمانداز بسیار خوبی برای ریلگذاری خدمات نوین در کتابخانههای عمومی ایران ترسیم کند. بازگشت